Ομιλία της Βιολέττας Μαράντου Παυλέα στον κήπο του αρχαιολογικού Εθνικού Μουσείου Αθηνών | 9-7-2022
Κατ’ αρχάς ευχαριστήσω και να χαιρετήσω και εγώ όλους εσάς που είσαστε εδώ, γνωστοί αλλά και άγνωστοι αναγνώστες του βιβλίου μου. Πρώτιστα
να ευχαριστήσω τις εκδόσεις Κάκτος και ιδιαίτερα τον κ. Προεστό ο οποίος άντεξε και δέχτηκε όλες μου τις διορθώσεις ,αφαιρέσεις και προσθέσεις, υποστηρίζοντας το υλικό της δύσκολης έρευνας αλλά και πρωτότυπης στο θέμα του έμπνευσης μου.
Απαιτήθηκε χρόνος και κόπος για να γεννηθεί αυτό το βιβλίο που να μπορεί να σταθεί με τον ορθό λόγο του και να πείσει τον πιο δύσκολο αναγνώστη για το πάντρεμα της επιστημονικής έρευνας -με την φιλοσοφική -πνευματική και μεταφυσική γνώση.
Σ’ αυτό το πάντρεμα -θέλω να πω- οφείλει και την ιδιαιτερότητά αυτό το βιβλίο ,όπως και στον συσχετισμό της Νίκης της Σαμοθράκης με τα Κάβειρα μυστήρια.
Είναι δύσκολο να μεταδοθούν στον σύντομο χρόνο που έχουμε όλες οι αναφορές- διασυνδέσεις αλλά και οι συσχετισμοί και οι πολυεπίπεδες κατανοήσεις που προσφέρει αυτό το μοναδικό βιβλίο έρευνας, που είχα την τύχη να το υπηρετήσω συγγράφοντας , συλλέγοντας- την δυσεύρετη με κόπο ,σκόρπια σε βιβλιογραφίες, λησμονημένη γνώση ..
Η θεμέλια όμως βάση όλων των συσχετισμών και αναφορών μου στηρίχτηκε πάνω στους φιλοσοφικούς στοχασμούς του Πλάτωνα για την συνάντηση του νοητού με το αισθητό κόσμο και την διαμόρφωσή του δεύτερου από το πρώτο, σε ένα ειδικό χώρο , όπως λέει στον Τίμαιος.
Η Νίκη για μένα λοιπόν -ως μορφή -είναι ακριβώς αυτό , ο χώρος υποδοχής της ιδέας του Κάλλους , και αφού η γλυπτική ως τέχνη , όπως λέει ο Πλάτωνας, δεν διαψεύδει το μάτι του νου , όπως η ζωγραφική. Έτσι η Νίκη ως γλυπτό στέκεται πολύ κοντά στην αντικειμενική Ιδεα που θέλει να εκφράσει ώστε να αποτελεί ένα πραγματικό αντίγραφο μιας αθάνατης ιδέας για να αναγγέλλει το βάθος από το οποίο προήλθε και με το οποίο σχετίζεται -και αυτό το βάθος είναι το βασίλειο των Ιδεών , στην προκείμενη δε περίπτωση , το βάθος της Νίκης είναι οι πνευματικές αξίες των ελληνικών μυστηρίων.
Για την πλατωνική όμως θεώρηση , οι ιδέες συνδέονται και επικοινωνούν μεταξύ τους, ώστε η Νίκη να αποτελεί κατοικητήριον πολλών ιδεών, όχι μόνο της ομορφιάς, αλλά και της δικαιοσύνης, της αρμονίας, της ανδρείας,της σωφροσύνης και της ελευθερίας- ως εκ τούτου, έργο σύνδεσης -συνέργειας και συμφωνίας πολλών ιδεών ..
Η Νίκη της Σαμοθράκης τοποθετημένη στο ιερό των μεγάλων μυστηρίων αποτελεί ένα εικαστικό πανώριο δημιούργημα εξαιτίας ακριβώς της ιδέας του αρχέτυπου Κάλλους, της συνεργίας και συμφωνίας ιδεών και αρετών που ο δημιουργός της ήθελε να αποτυπώσει στην μορφή της.
Η παρουσία της στο ιερό των μεγάλων θεών -σαφώς - δεν ήταν τυχαία.
Σκοπός ήταν να προϊδεάζει τους προσερχομένους νεόφυτους για το τι μέλλεται συμβεί, να εξάπτει την φαντασία τους για την δική τους επικείμενη πνευματική μεταμόρφωση ως κατάληξη των άρρητων και απορρήτων τελετουργιών που συνέβαιναν στον ιερό χώρο .
Με ανοιγμένα τα έμψυχα φτερά της , η θέας της ενθουσιάζει το πνεύμα τους και το προετοιμάζει για ψυχικές αποκαλύψεις και υψηλούς φιλοσοφικούς στοχασμούς που θα κοινωνήσει στην Καβείρια Μύηση.
Σύμφωνα με αυτά, ο Ρόδιος καλλιτέχνης (ο πιθανότερος φερόμενος ως δημιουργός της) δεν δημιουργεί απλά μια Νίκη, στην πραγματικότητα «κατεβάζει» την πανώρια ιδέα της -από τον Όλυμπο – η από το θεϊκό Σάος και την τοποθετεί στο ιερό των Μεγάλων θεών -για να στεφανώσει τον νικητή της μυσταγωγικής Καβείριας εμπειρίας .
Το τι συνέβαινε επ’ ακριβώς στη Καβειρια μύηση δεν το γνωρίζουμε. Το πνευματικό εύρος των ελληνικών μυστήριων είναι ασύλληπτο και μόνο από τις λιγοστές μαρτυρίες, ( τολμώ να πω ότι σ’ αυτό το βιβλίο βρίσκονται κατά το πλείστον όλες συγκεντρωμένες ) ,μπορούμε να προσεγγίσουμε το ιερό άβατο εκεί όπου οι μύστες ξεγεννούσαν κυριολεκτικά την Ιδέα της αθανασίας μέσα από τον -υλικό θνητό ,αμύητο , άνθρωπο.
Τον 4ο μ.χ αιώνα -γνωρίζουμε- ότι τα ελληνικά μυστήρια και η ελληνική θρησκεία και τα εναπομείναντα ιερά σταματούν να λειτουργούν σε μια διαστρεβλωμένη προσπάθεια να εξαλειφθούν τα ίχνη της ιερής γνώσης των μυστηρίων.
Η πύλη - για να βρει ο άνθρωπος αυτογνωσία -συνείδηση ,κατανόηση και γνώση της ύπαρξης -κλείνει πάνω στο πρόσωπο της αλεξανδρινής φιλοσόφου, της Υπατίας.
Ο εξαίρετος της νους ( μεταγενέστερος καρπός του αρχαιοελληνικού πνεύματος ) ,που είχε την ικανότητα να συνενώνει και να σχετίζει τις πολύπλοκες εσωτερικές αρχές του χριστιανισμού με τις αρχές της φιλοσοφίας ,της αστρονομίας και των μαθηματικών,που κατανοούσε την σχέση του ανθρώπου με το Σύμπαν - συνδέοντας τις επιστήμες με τον άνθρωπο ,έσβησε (το 415 μ.χ ) ,και έτσι η αμάθεια ως προς τις μεγάλες αλήθειες της ύπαρξης, υπερίσχυσε.
Στην δική μας εποχή - σήμερα -επιβάλλεται περισσότερο από κάθε άλλη φορά, να διαπαιδαγωγήσουμε ένα αντίστοιχο νου ,φίλο της γνώσης με στόχο τις ουσιαστικές απαντήσεις για την ανθρώπινη ύπαρξη. Οφείλουμε -ως ανθρωπότητα- να θέσουμε όλες τις επιστήμες, την φιλοσοφία - την ψυχοθεραπεία, την νευροψυχολογία την θεολογία,ανθρωπολογία ,την ψυχοφυσιολογία, την αστροφυσική , τα μαθηματικά, κ.α, ιδιαίτερα όμως τις ανθρωπιστικές επιστήμες, αρωγούς στην ανάδειξη του εσωτερικού - ανθρώπου των ελληνικών μυστήριων ,αναβαθμίζοντας τον αισθητό νεκρό από ουσία κόσμο μας και φέροντας στο προσκήνιο της ζωής ξανά τον Μυημένο Άνθρωπο με το απεριόριστο ψυχικό διανοητικό και πνευματικό δυναμικό του.
Γιατί , μόνο αποκτώντας μια ευρύτερη- ολιστική- γνώση για τον άνθρωπο μπορούν να καταλυθούν δεισιδαιμονίες , προκαταλήψεις και περιορισμοί , και να εξευμενιστεί το κακό της άγνοιας που πλήττει την εποχή μας ,ώστε να μας επιτραπεί να βγούμε από την σπηλιά της ορθολογιστικής αντίληψης -του τι εστί ο άνθρωπος -παίρνοντας βαθύτερες πληροφορίες για την πραγματικότητα και τον σκοπό της ζωής μας !
Για τον Πλάτωνα ο αληθινός άνθρωπος , δεν ο υλικός . Ο αληθινός άνθρωπος είναι ο εσωτερικός πνευματικός – ανδρόγυνος στη φύση του -που φέρει όλο τον πλούτο της ιερής γνώσης μέσα του, ένας πλούτος που έχει λησμονηθεί και ο σύγχρονος άνθρωπος αγνοεί .
Στα Καβειρια μυστήρια ,τα πιο επιστημονικότερα από τα ελευσίνια - μέσα από την διδασκαλία της κοσμολογίας , της θεογονίας , κοσμογονίας, ο μυημένος θυμάται και σχετίζεται με τον πνευματικό - εσωτερικό άνθρωπο .
Το αποκορύφωμα αυτής της ενθύμησης συντελείται με μια απόρρητη κοσμογονική αναπαράσταση, κατά την διάρκεια της οποίας γνωρίζουμε ο νους θεάται το Σύμπαν και ταυτίζεται μαζί του ,γνωρίζει το πρότυπο της ηθικής τελειότητας και αντιλαμβάνεται ότι ο κόσμος , δηλ. το Σύμπαν, είναι ο Ολόκληρος εκείνος πρωταρχικός αρχάνθρωπος όπως αναφέρει και ο χριστιανός Ιππόλυτος 2 ο αιώνα μετά Χριστό.
Έτσι η εικόνα του σύμπαντος , το σφαιρικό σώμα του κόσμου , που συναντάμε στον Τίμαιο του Πλάτωνα είναι όμοια με την εικόνα του αρχανθρώπου στο Συμπόσιο, όπου παρουσιάζεται ως ένα σφαιρικό ον ,που κινείτο με περιστροφικές κινήσεις - ώστε το Σύμπαν και πρώτος Άνθρωπος της Δημιουργίας, ή ο μακρόκοσμος και μικρόκοσμος , να ταυτίζονται όχι μόνο στη μορφή αλλά και στις δημιουργικές απεριόριστες δυνατότητες του Νου.
Ο Πλάτωνας μας δίνει περισσότερα στοιχεία για τον πρωταρχικό άνθρωπο περιγράφοντας την ανδρόγυνη μορφή του - στο Συμπόσιο και στον Φαίδρο – όπου εξιστορεί τον διαχωρισμό του, την πτώση του από τον ουρανό, αλλά και την ανάγκη της επανασύνδεσης, της θνητής ψυχής με το πνευματικό ουράνιο σώμα της .
Στον Πλάτωνα όπως και στους Ορφικούς συναντάται επίσης το πνευματικό πέταγμα της ψυχής , η ψυχή αναφέρεται ως πτερόεσσα , υποδηλώντας ότι κάποτε είχε φτερά και μπορούσε να πετάξει , αποκαλύπτοντας την αεί κινούμενη φύση της -μια φύση που κινείται συνεχώς προς την κατάκτηση της αρχικής ενότητας του εαυτού της, προς την θεότητα της δηλαδή μέσω της ιερής γνώσης.
Όσοι μελετήσουν το βιβλίο θα βρουν πολλά κοινά σημεία για την αρχή της γενέσεως του πρωταρχικού ανθρώπου, με τον χριστιανισμό.
Απαντήσεις ,όπως ,τι σχέση έχει ο Αδάμας ,ο πρωταρχικός άνθρωπος των Καβείριων μυστήριων ,με τον Αδάμ της βίβλου ; Τι σχέση έχει το ανδρόγυνο Αδάμ -Εύα με την γονιμοποιό φύση του ιθυφαλλικού Ερμή και την διπολική φύση των Διόσκουρων η τους δυο ιθυφαλλικούς Ερμάς; Τι σχέση έχουν οι Κάβειροι με την μετατροπή του νερού σε κρασί στο γάμο της Κανά και την κάθοδο που Αγίου Πνεύματος (της ουράνιας φωτιάς) που ως περιστερά κατέβηκε στο κεφάλι του Ιησού;
Τι σχέση έχει ο λόγος δύναμης που παραλαμβάνει ο μυημένος στην Κάβειρια μύηση ,με τον οποίο εισακούονται και εκπληρώνονται οι ευχές του, με τον Λόγο της ζωής του Ιησού,που θεραπεύει και ανασταίνει και βέβαια σε ποιο επίπεδο Συνειδητότητας συναντώνται όλοι αυτοί συμβολισμοί;
Η Γένεση, τα Ορφικά Μυστήρια , τα Καβείρια και ο Χριστιανισμός , συμφωνούν -στην έρευνα του βιβλίου -ως προς την ύπαρξή ενός αρχάνθρωπου, μιας ανώτατης Χριστικής συνειδητότητας Άνθρωπου , Θείου και ουράνιου όντος , που οι δεινότατοι μύστες ανακαλούν στην συνείδηση του μυημένου, καθιστώντας τον άνθρωπο από άμοιρο ον διαχειριστή του πεπρωμένου του στην αιωνιότητα.
Είναι πολύ σημαντικό να αποκτήσουμε την γνώση του πρωταρχικού -εσωτερικού- ανθρώπου ,λέει ο Πλάτωνας ,γιατί αυτή η γνώση επαναφέρει την θεία λογική του νου και σώσει από την σύγχυση και το χάος που προκάλεσε ο διαχωρισμός και η πτώση του, με αποτέλεσμα η ψυχή να χάσει τα φτερά της και να βυθιστεί στην αγνωσία αφού δεν μπορεί να πετάξει προς το Βασίλειο των Ιδεών.
Τι σχέση όμως μπορεί να έχει ένα άγαλμα , η Νίκη , με τον εσωτερικό πνευματικό άνθρωπο;
Ποια η σχέση της Νίκης με το ανδρόγυνο ον ου Πλάτωνα και την πτερόεσσα ψυχή των ορφικών;
Η Νίκη της Σαμοθράκης -στημένη στο ιερό των μεγάλων Θεών - συμβολοποιεί τον αμετακίνητο ,σαν μάρμαρο , μονοδιάστατο άνθρωπο που μέσω της μύησης - βρίσκει τα φτερά του, βρίσκει τον φιλοσοφικό διευρυμένο νου και μπορεί να πετάξει προς το Βασίλειο των Ιδεών. Τα φτερά που έχασε η ανδρόγυνη ψυχή στην πτώση της ,σύμφωνα με τον Πλάτωνα , φοράει τώρα επιβλητικά στο σώμα της η Νίκη, στέκεται ορθή και αγέρωχη συμβολίζει την μυημένη ψυχή στην πνευματική της τελείωση.
Μας αποκαλύπτει η καλλονή της Σαμοθράκης με την πλαστικότητα της μορφής της, το φιλοσοφικό ιδεατό κάλλος που φέρει στο βάθος του είναι της , τις αρετές ,τις πνευματικές αξίες, το ήθος της εξαιτίας των ιδεών αλλά και την ωραιότητα των φιλοσοφικών στοχασμών που ενοικούν μέσα της -
ώστε να αποτελεί αναμφισβήτητα το σύμβολο του αναγεννημένου ανθρώπου που απέκτησε φιλοσοφική και πνευματική ζωή.
Η Νίκη στέκεται ορθή -επιβλητική και αξιοπρεπής στο ιερό των μεγάλων Θεών ως Αξιόκερσα Κόρη !
Ο Κάδμος -λέει ο Καβείρος μύθος - ο ερχόμενος από τον θάνατο πίσω στη ζωή ,παντρεύεται τελικά την κόρη (Περσεφόνη) και από την ένωση μαζί της προκύπτει η αιώνια νεότητα του νου, ο γεννημένος δηλαδή φιλοσοφικός νους που μπορεί και στοχάζεται αιώνια τις ιδέες που συνέλαβε από την είσοδό του στο βασίλειο των Ιδεών.
Η φιλοσοφική Ήβη της Νίκης ακτινοβολείται στην αγέραστη -διασωθείσα ωραιότητα της που γοητεύει διαχρονικά το πνεύμα μας και μας διαπαιδαγωγεί αιώνια .
Γι’ αυτό η Νίκη της Σαμοθράκης , δεν είναι μόνο ένα απαράμιλλο σε ωραιότητα έργο τέχνης ,αλλά είναι η ίδια η ψυχή των μυστηρίων καθώς αντιπροσωπεύει την διάνοια και την ψυχή του μυημένου –του αναγεννημένου με τις φιλοσοφικές και πνευματικές του διαστάσεις και προεκτάσεις ανθρώπου .
Οι ιδέες που ενσαρκώνει το γλυπτό σώμα της είναι πολλές -όπως είπαμε.
Αυτές οι Ιδέες είναι όμως που οφείλουμε εμείς να ανασύρουμε απο την θέα της . Εμεί, ιδιαίτερα ως Έλληνες , οφείλουμε να τις ενστερνιστούμε επαναξιολογώντας φιλοσοφικά ,ηθικά αλλά και επιστημονικά τον εαυτό μας σε σχέση πάντα με τον ολοκληρωμένο και πληρωμένο από θεία γνώση -Άνθρωπό των ελληνικών μυστήριων.
Για μια τέτοια βαθιά επαναξιολόγηση πρέπει όμως να αναζητήσουμε και αποκτήσουμε σχέση με την ψυχή μας που διαφυλάττει ακέραια τούτη γνώση μέσα της , και που οι μύστες ανέσυραν -ως Κόρη- στα Καβείρια αλλά και στα Ελευσίνια μυστήρια.
Σ’ αυτή την προσπάθεια επανεξέτασης του εαυτού μας μεσάζων , στέκεται -αν εξαιρέσουμε την θρησκεία ως μονοπάτι προς την υπέρβαση -η επιστήμη της ψυχοθεραπείας που αποτελεί μια σημαντική υπόμνηση των ελληνικών μυστηρίων.
Το να μετακινηθεί η συνείδηση από τον αισθητό κόσμο και να αντιληφθεί το αρχέγονο -ασυνείδητο απεριόριστο υλικό της ψυχής δεν είναι εύκολο.
Απαιτούνται στην ψυχοθεραπευτική διαδικασία πολλαπλοί αποσυμβολισμοί της πραγματικότητας -νοηματοδοτήσεις των εμπειριών της ζωής και βαθυστόχαστες κατανοήσεις για την ύπαρξη .
Η ιερή τετράδα των θεών που συμμετέχουν στην Κάβειρια μυσταγωγία ,στην διαδικασία της ψυχοθεραπείας αντιστοιχεί στην τετραπλή φύση της ισορροπίας της ψυχής - του συγκινησιακού -διανοητικού -πνευματικού και φυσικού της σώματος , ισορροπία που ασυνείδητα αναζητά ο πελάτης που προσέρχεται στον ψυχοθεραπευτή αγωνιζόμενος να διαφύγει από την ασυμφωνία και να εναρμονιστεί με τον εσωτερικό εαυτό του.
Το να περάσει ο συνειδητός υλικός νους την πύλη προς το υποσυνείδητο , (τον ψυχικό νου ),και να διαβεί προς το υπερσυνειδητο ( πνευματικό απεριόριστο νου ) ,η ασυνείδητο κατά τον Γιουνγκ, όπου βρίσκεται η γνώση του εσωτερικού Ανθρώπου -εαυτού , είναι μια επίπονη μυητική εμπειρία , μια σκληρή ταυτόχρονα δοκιμασία, ανάλογη με την εμπειρία του νεόφυτου που αναζητούσε την αυτογνωσία-πλήρη γνώση του εαυτού- και την λύτρωση από τα δεινά της ειμαρμένης .
Ο δρόμος να επιστρέψεις στο βασίλειο του εσωτερικού ανθρώπου και να εντοπίσεις την εστία της αυτοσυνείδησης είναι πολύ στενός, σχεδόν αδιάβατος για τον σύγχρονο άνθρωπο.
Ο Φρόιντ -στον αιώνα μας - διαπλάτυνε με την δική του γνώση τον στενό δρόμο της επιστροφής προς τον εσωτερικό άνθρωπο , ο εμπνευσμένος Γιουνγκ άνοιξε τις αρχετυπικές πύλες για την ενδοχώρα και μας φανέρωσε που κρύβονται οι πολύτιμοι ξεχασμένοι θησαυροί της ψυχής, ενώ ο προσωποκεντρικός Καρλ Ρότζερ έθεσε τις συνθήκες ,τις ηθικές αρχές ,για το ασφαλές -συντροφικό - περπάτημα προς την αυτεπίγνωση , έργο που συνεχίζουν και άλλοι ερευνητές της ανθρώπινης ψυχής φύσης.
Κατανοούμε πως η αεί κινούμενη ψυχή του Πλάτωνα ταυτίζεται με την ανάγκη πραγμάτωσης του ανθρώπου κατά τον Καρλ Ρότζερς , πώς τα πρωταρχικά αρχέτυπα ,οι πρωταρχικές ιδέες του Γιουνγκ ,και οι βαθύτατες ερμηνείες του Φρόιντ συνθέτουν και προσθέτουν στη γνώση της ψυχής που κατά τον Ηράκλειτο το βάθος της είναι απροσμέτρητο και απύθμενο.
Η ψυχοθεραπεία, αν και χωλαίνει σοβαρά στον ιερό σκοπό της από απουσία φιλοσοφικής και πνευματικής γνώσης , ωστόσο ενέχει όλες τις δυνατότητες να τα καταφέρει ,αν βέβαια πειστεί με επιστημονικές πια αποδείξεις ,από το πεδίο της έρευνας , και αναγνωρίσει ότι ο στόχο της είναι η πνευματικότητα του ανθρώπου, (το άνοιγμα προς τον απεριόριστο ελεύθερο εαυτό που εγγυάται ένα καλύτερο άνθρωπο ). Μονό τότε μπορεί να γίνει γέφυρα για την ίαση από τις ψυχικές ασθένειες -αφού η ασθένεια κατά τον Πλάτωνα είναι αποτέλεσμα της αμάθειας και της αγνωσίας και η υγεία η ανάκτηση της ιερής γνώσης που κατέχει η ψυχή.
Ολοκληρώνοντας·
η Νίκη της Σαμοθράκης είναι ένα σύμβολο αλλά και μια ουσιαστική πραγματικότητα.
Συμβολίζει την διττή φύση του ανθρώπου, ύλη και πνεύμα ,ύλη και -ΙΔΕΑ , ενωμένα .
Σύμφωνα με την διττή της όψη οφείλουμε να εργαστούμε για τον επαναπατρισμό της πίσω, στη θέση που της πρέπει .
Όσον αφορά την υλική Νίκη , το άγαλμα σύμβολο , η θέση της είναι στη Σαμοθράκη ,ως αφορά την φιλοσοφική και πνευματική της όψη , την Νίκη -Ψυχή, τον εσωτερικό άνθρωπο, η θέση της είναι μέσα μας .
Ο ασθενής - Έλληνας άνθρωπος -Νους , χρειάζεται την διασωθείσα πνευματική καλλονή που αποτελεί την μνήμη του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού μας να επιστρέψει πίσω για την δική του θεραπεία.
Η παρουσία της στον τόπο της αποτελεί την ελπίδα των επερχόμενων γενεών , ώστε ο νους των παιδιών μας να μην αποκοπεί από τις ιερές αλήθειες που ακτινοβολεί το είναι της.
Η νέα γενιά χρειάζεται να διαπαιδαγωγηθεί για να εκτιμήσει την αξία της κληρονομιάς που έχει παραλάβει , των ελληνικών μυστηρίων που άνοιγαν τον δρόμο για την ψυχική διανοητική πνευματική υγεία του ανθρώπου . Χρειάζεται λοιπόν ξανά στα περίβολα των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων μας , αυτό το αισθητικό πρότυπο που επιγειωνει την φιλοσοφική και ιδεατή πραγματικότητα και προτρέπει -δια της μίμησης- προς την πραγμάτωση του αληθινού και του ωραίου μέσα μας.
Το αίτημα για την επιστροφή της Νίκης που προέκυψε μέσα από αυτό το βιβλίο -ως εκ τούτου- διευρύνεται συνεχώς ..
Τα τεμαχισμένα κομμάτια της μνήμης που φυλάσσονται στα αρχαιολογικά μουσεία όλου του κόσμου αρπαγμένα και λεηλατημένα ,πρέπει να επιστραφούν ,να ενωθούν ,να ξανα ζωντανέψουν και να γίνουν ένα ενιαίο σώμα,που το πνευματικό του Κάλλος, να αντιπροσωπεύει ένα ελληνικό σύγχρονο πνεύμα, αντάξιο του παρελθόντος του.
Το βιβλίο η Νίκη της Σαμοθράκης αποτελεί πραγματικά ένα ευοίωνο σημάδι -αυτούς τους δύσκολους σκοτεινούς καιρούς- για το ελληνικό μέλλον μας το οποίο ζηλοφθονείτε και διώκετε από αλλότριες ξένες δυνάμεις αφήνοντας ανυπεράσπιστη την ζηλευτή ελληνική Κόρη -Ψυχή. Το μέλλον της κινδυνεύει από τα ευτελή , τα ανούσια , τα ανίερα και το ψέμα που καταλαμβάνει συνεχώς τον χώρο της αλήθειας και που αγωνίζεται για την εξαφάνιση κάθε ίχνους φωτεινής και ουσιαστικής γνώσης που θα επέτρεπε να ανθίσει ο φιλοσοφικός νους της Ελλάδας , επαναφέροντας την υγεία στο διανοητικό, κοινωνικό και πνευματικό της σώμα.
Καταλήγοντας ·
μόνο έτσι μπορείς θεατή να ερωτευτείς την Νίκη -ως την δική σου Ψυχή που αγωνίζεται να βρει και να φορέσει τα φτερά της. Όπως ο πλατωνικός εραστής ερωτεύεται την Ιδέα όταν την γνωρίσει , με τις πολλαπλές διαστάσεις της και τους συμβολισμούς της.
Αναγνωρίζοντας ότι το ανέφικτο μπορεί να γίνει εφικτό , ότι ο αισθητός και ο νοητός κόσμος σου μπορούν να συνυπάρχουν και να συμπίπτουν στον χρόνο και στον χώρο ,όπως στο σώμα της Νίκης συναντιούνται και συμπίπτουν αρμονικά.
Ως επίλογο θα μου επιτρέψετε να διαβάσω τον επίλογο του βιβλίου μου·
Η Νίκη θεατή - η Ψυχή σου θεατή·
είναι μέθεξη και εμπειρία γνώσης χωρίς τέλος, είναι αποκάλυψη,
αλλά μόνο για τα μάτια του έτοιμου .
Θέλει ενόραση και διαίσθηση για να ξεσκεπάσεις τα πέπλα της ,
θέλει παιδεία, μαθητεία και μύηση, ώστε να αντικρίσεις ώριμος την ομορφιά της, θέλει πνευματική αντοχή να τη συναντήσεις γυμνή από την ύλη της και τόλμη πριν σταθείς μπροστά της , εκεί, στο βασίλειο των Ιδεών όπου στέκεται αιώνια , άφθαρτη και αθάνατη η δική της Ιδέα, γιατί « αμύητον μη εισιέναι» στο άδυτο της δικής της άφατης ωραιότητας και γιατί μόνο μυημένος μπορείς να παραλάβεις τα αγλαά δώρα της, αφού γίνεις μέτοχος της πνευματικής της ωραιότητας.